Mire képes egy autó akkumulátor?

    Az autó akkumulátor az energia tárolásának egy csodálatos módja (és most természetesen a hagyományos, mindenki számára ismerős, savas akkumumlátorokra gondolok, nem pedig a modern elektromos autókat, Teslákat és hasonlókat vagy akár a hibrid járműveket elektromos árammal ellátó lítium-ion akkumulátorokra).

Az igaz, hogy az ilyen típusú akkumulátorok energiasűrűsége jóval kisebb, mint a korszerűbb NiCd, NiMH vagy Li-ion akkumulátoroké (amelyeket többek között a modellezők használnak előszeretettel), és ennek köszönhetően dög nehezek, mivel nagy mennyiségű ólmot tartalmaznak (olyan mennyiségűt, hogy jóformán meg lehet gazdagodni abból, ha egy kiselejtezett savas akkumulátort elviszünk a MÉH-be vagy ha még rátermettebbek vagyunk, akkor egy speciális, ilyen akkumulátorok átvételével – is – foglalkozó telepre)

– viszont az utóbbi típusokkal szemben több olyan előnyük is van, amelyek minden egybevetve alkalmasabbá teszik őket a hagyományos (tehát nem elektromos, ill. hibrid) autók áramellátására, mint amilyenek az említett, modernebb típusok. Melyek ezek az előnyök?

Autó akkumulátor

autó akkumulátor

    Egy savas autó akkumulátor talán legfontosabb ilyen előnye az, hogy a kapacitásához képest olcsó. Ez nem csak magának az akkumulátornak az árára vonatkozik, hanem a fenntartásának a költségeire is, nameg a töltését és a kisütését szabályozó elektronika komplexitására és ezzel együtt árára, ill. szervizigényére, amely utóbbiak szintén a költségekre hatással levő tényezők.

Szóval a savas akkumulátorok olcsók és egyszerű a használatuk, mert igénytelenek. És ha már az igénytelenségüknél tartunk, akkor szeretném megemlíteni az ún. gondozásmentes típusokat, amelyeknek a műkődési elve és az alapvető felépítése megegyezik a leghagyományosabb, a legtöbbünk által főleg régről ismert, cellánként egy-egy sapkával ellátott akkumulátorokéval, csak éppen a belső szerkezetüket a konstrukciójuk további tökéletesítés által úgy alakították ki, hogy a gyár által normális használat esetében garantált élettartamuk eléréséhez ne igényeljenek külső beavatkozást a felhasználó (se a szerviz dolgozói) részéről – azaz ezekbe az akkumulátorokba nem kell, sőt, nem is lehet desztillált vizet önteni, és „mellesleg”, konstrukciójuk azon vonatkozásaiból adódóan, amelyek révén a gyártó a gondozásmentességet elérte, még lassabban is használódnak, mint egy gondozást igénylő autó akkumulátor, és az ún. önkisülési veszteségük is jóval kisebb, ami azt jelenti, hogy feltöltött állapotban (és csak feltöltött állapotban – ez nagyon fontos!), további, idő közbeni töltés nélkül tárolva évekig megőrzik töltöttségüket, azaz az üresjárati kapocsfeszültségük alig csökken ez idő alatt.

Az iménti zárójelben írtakhoz szeretném hozzáfűzni, hogy az ún. mélykisülés, ami az egy bizonyos, nagyon alacsony feszültség alá történő merítést jelenti, többnyire visszafordíthatatlanul károsítja az ilyen rendszerű akkumulátorokat (hatására jelentősen csökken a kapacitásuk; a károsodás mértéke a mélykisülés állapotában eltelt időtől is függ), függetlenül attól, hogy gondozásmentesek-e vagy sem; ezenfelül a nem megfelelően magas kapocsfeszültségű (tehát nem teljesen feltöltött) akkumulátorok töltésvesztése is gyorsabb tárolás során, mint a teljesen feltöltött akkumulátoroké.

    A savas akkumulátoroknak egy további előnye az, hogy hideg hatására kevésbé csökken a kapacitásuk, mint pl. a Li-ion akkumulátoroké, ami egy gépjármű esetén meglehetősen fontos (míg pl. ha egy repülőgépmodell Li-ion akkumulátorát a csomagtartóból kivéve elő kell melegíteni az utastérben a fűtés légsugarába tartva, az még nem rontja el a modellezés örömét).

    És végül, még egy fontos előnye a savas akkumulátoroknak az, amit érintőlegesen már cikkem első bekezdésében is említettem, nevezetesen hogy a korszerűbb, nagyobb töltéssűrűségű típusokhoz képest sokkal egyszerűbb elektronikára van szükség a töltésükhöz, valamint a kisütésük „felülvigyázásához”.

    A fentiekben felsorolt előnyök miatt ma a hagyományos személyautókban még nemigen szokás a savas akkumulátorokon kívül más, modernebb típusokat használni.

Suzuki, ford chiptuning, szőnyegtisztítás, tégla burkolatok, teherautó bérlés

Leggyakoribb tagek: suzuki chiptuning kárpittisztítás és szőnyegtisztítás szőnyegtisztítás árak a Szőnyegtisztító Kft. -től ford chiptuning téglaburkolat szőnyegtisztítás 4. kerület a kárpittisztítás fontossága teherautó bérlés szőnyegtisztító árlista Szőnyegtisztító Kft. Budapest Suzuki, ford chiptuning, szőnyegtisztítás, tégla burkolatok, teherautó bérlés